Caster

Met caster bedoelen we de hoek waarin de stuurblokken naar achteren overhellen.
Bij de Losi XXXCR is dat 30° maar het kan ook 25° zijn met optioneele C-blokken.

Zoals we dus al verklapten zijn het de C-blokken die bepalen wat de casterhoek is.

Wat is nu het effect van meer caster of minder caster.
Wel als de wielen recht staan is er geen verschil maar als men stuurt dan bepaald de caster hoeveel camber er zal bijkomen.
Hoe meer caster des te meer camber er bijkomt als men stuurt en dat is dus bepalend voor de grip van den wagen in de bocht, doordat als de wagen naar links stuurt hij zal doorhangen langs de rechter kant ( door de gewichtsverplaatsing ) en zullen de wielen meer camber nodig hebben om de band recht op de grond te zetten, een band die maar gedeeltelijk de grond raakt zal grip verliezen en verkeerd slijten. Men heeft er dus alle voordeel bij dat de banden optimaal grip hebben want als ze verkeerd slijten zullen ze ook minder lang meegaan.

Men kan dus stellen dat bij meer grip men de wagen minder moet doen overhellen ( door middel van de veringen ) in de bocht en dus ook minder camber nodig heeft in de bocht en deze word geregeld door de caster als men stuurt.
Als het de wiilen recht staan heb ik ongeveer -1° camber maar met de casterblokken van 25° heb ik bij het stuuren naar links op het linker wiel +10° camber, als ik nu de C-blokken van 30° zou steken dan zou bij het sturen naar links dat wiel een camber hebben van +14° ( ik kan het niet zeker weten wat mijn camber guage gaat meer tot + of - 10° )


Voor een vlakke piste met meer grip is het aangeraden om over te gaan naar minder caster en voor een baan met minder grip gaat men best voor wat meer caster.
Het is niet enkel de caster de bebaald hoeveel camber er bijkomt wanneer de wagen door de veringen gaat maar daar komen we later op terug.
Hier enkele fotos wat er gebeurd met de wagen in de bocht.
Let op het linker voorwiel dat nu +10° camber heeft bij het stuuren.


Bij het indrukken en stuuren mindert de camber van het linker voorwiel ( helaas kan ik dit niet volledig simuleren want normaal veert de rechterkant van de wagen iets uit dus moet de hoek van camber nog minder zijn van het linker wiel )


hier ziet u als de wielen recht staan wat er gebeurd met het wiel als de wagen door de vering gaat.


Nu de Losi TLR22 heeft meerdere instellingen voor caster. Zo zijn er caster-blokken van 0°-3°-5°-10° verkrijgbaar.

Dan zijn er ook nog 2 soorden Kick up shims bijgeleveverd van 20° en 25°

deze shims zitten onder de bodemplaaten en bepalen hoeveel kick up of anti dive de voorarmen krijgen.

Deze moet men bij elkaar optellen en vormen zo het totale aantal graden Caster