Sliper

Even enkele onderdelen toelichten
Slipper plates

Slipper Friction Pad

Slipper spring

De slipper heeft de functie om door te slippen als de motor te veel kracht naar de achterwielen wil overbrengen, doordat een offroadpiste minder grip heeft dan een onroadpiste heeft men dus het probleem dat de motoren teveel kracht zetten op de achterwielen en dat zo de banden zullen doorslippen op de ondergrond, nu dit resulteert in acceleratie verlies en een oncontroleerbaar achterste van de wagen als we op de gas gaan vanuit stilstand of door de bochten.

De slipper kan dus losser gezet worden om die krachten hier af te nemen zodat de banden niet doorslippen, nu is het zo als men de slipper te los zet men dan problemen krijgt doordat de wagen totaal geen aandrijving meer krijgt op de wielen en de wagen dus problemen krijgt bij het accelereren en dus krijgt men problemen bij het oprijden van de jumps.

Een te hard aangespannen zal dan weer de banden doen doorslippen op de ondergrond en controleverlies betekenen over de wagen. bij een tweewiel aangedreven wagen zal dit ook resulteren in onderstuur als we de bocht uitkomen en de achterwielen kunnen de kracht op de grond overzetten zonder doorslippen, kunnen de achterwielen de kracht niet overzetten op de ondergrond en ze slippen dan krijgen we overstuur en een achterste dat oncontroleerbaar is.

De regel is dus bij een tweewiel aangedreven wagen dat we hem vanuit stilstand vol op de gas gaan de voorwielen niet van de grond mogen komen, doen ze dit wel dan moet de slipper losser gezet worden.

Een goede afregeling van de slipper is dus cruciaal voor de afstelling van de wagen en komt de baanligging maar allen ten goede, hebt u hier twijfels over uw wagen raadpleeg dan een kenner.