Toe-in Toe-out

Toe-in Toe-out is een zeer sterke afregeling van de wagen die vooral de stabiliteit en het stuurgedrag gaat bepalen.

We zullen beginnen met de voorwielen.
De toe-in Toe-out word vooraan geregeld door de stuurstangen deze kunnen in en uitgedraaid worden om de toe-in toe-out te bepalen.
Toe-in wil zeggen dat de voorwielen aan de voorkant meer naar elkaar wijzen en bij toe-out is het net of ze vooraan de wagen van elkaar weg staan.Toe-in Toe-out is een zeer sterke afregeling van de wagen die vooral de stabiliteit en het stuurgedrag gaat bepalen.Toe-in Toe-out is een zeer sterke afregeling van de wagen die vooral de stabiliteit en het stuurgedrag gaat bepalen.Toe-in Toe-out is een zeer sterke afregeling van de wagen die vooral de stabiliteit en het stuurgedrag gaat bepalen.

We zullen beginnen met de voorwielen.
De toe-in Toe-out word vooraan geregeld door de stuurstangen deze kunnen in en uitgedraaid worden om de toe-in toe-out te bepalen.
Toe-in wil zeggen dat de voorwielen aan de voorkant meer naar elkaar wijzen en bij toe-out is het net of ze vooraan de wagen van elkaar weg staan.

Welk effect heeft het op het sturen?
0° bestempeld men als neutraal
Meer toe-out ( overdrijf er niet mee ) geeft als effect dat de wagen stabieler zal sturen en vlotter de bocht zal ingaan als men het gas lost voor het ingaan van de bocht. Dus meer stuur bij het inkomen van de bocht zonder gas te geven.
Meer toe-in geeft als effect dat de wagen gevoeliger stuurt en geeft meer stuur als men de bocht uitkomt en gas geeft dus men komt vlotter de bocht uit bij het op de gas gaan maar het nadeel is dat men minder stuur heeft bij het ingaan van de bocht.

Voor de achterwielen is het anders.
De toe-in van de achterwielen word geregeld met blokjes of spacers naargelang het merk van de wagen of de uitvoering.
Achterwielen die 3°toe-in staan zal de wagen stabieler maken door de bochten en meer achtergrip geven maar wel het stuur verminderen, als men de gas los laat zal de wagen wel sneller afremmen.

Achterwielen die 1°toe-in staan zullen de wagen sneller maken op het rechte stuk maar onstabieler in de bochten en zo “een losse kont” in de hand werken, de wagen zal natuurlijk meer stuur krijgen en ook agressiever sturen.

Achterwielen zet men nooit teo-out !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om de afregeling van mijn wagen niet te veranderen heb ik een stuurstang losgemaakt om te laten zien wat toe-in toe-out is.

Neutraal

Toe-in

Toe-out