Veringen en dempers

Dempers en veringen zijn zeer belangrijk op de wagen want ze zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de baanligging van de wagen.

De veringen zijn verkrijgbaar in verschillende hardheden en dit word meestal aangeduid door de kleur van de veer zelf denk dus niet dat die kleuren voor de versiering zijn.
Kleurencodes verschillen weer van merk tot merk en bij buggy is er verschil tussen de voorste en achterste veer ( de lengte ).
Een zachtere veer zal meer grip geven en een harder zal minder grip geven
Zo zal bij een ondergrond met hoge grip een hardere veer de wagen senller maken.

De demper zelf bepaalt de terugkeer van de veer door de dikte van olie die er inzit en het aantal gaatjes en de grote ervan die in de piston zitten.

De olie kan men verkrijgen in verschillende diktes en deze bepalen ook de terugkering van de vering.
Dikkere olie zal minder grip geven en zachter olie zal meer grip geven.

Dan is er nog de lengte van de vering dus het totaal dat de vering kan worden als de wagen volledig uitveert.
Minder uitvering is beter bij hoge grip en meer uitvering is beter bij minder grip
Ook de stand van de vering kan veranderd worden, bovenaan hebt u een paar opties om de veringen rechter of platter te leggen.
Een rechtere veer zal de wagen meer directer doen aanvoelen en de vering platter leggen zal de wagen rustiger en trager doen reageren.
onderaan zijn der ook een paar opties om de vering te verzetten, meer naar het midden van de wagen zal meer grip geven door dat de hefboom naar de wielen verander en de vering zo zachter maakt, plaatst u ze meer naar het wiel dan zal dit minder grip geven.