Vertanding

eerst even de onderdelen toelichten

Spur

Pinion

Als we spreken over vertanding dan bedoelen we daarmee het grote tandwiel ( spur ) en het motortandwiel ( pinion ).

Deze zijn zeer belangrijk dat ze goed zijn van grote naargelang de piste ( groot of klein ) en de afstand tussen de twee is ook belangrijk.

Laten we het eerst eens hebben over de afstand of speling tussen de spur en den pinion. Deze mogen niet tegen elkaar gedrukt worden ander verliezen we snelheid en zal da motor onnodig opwarmen en stroom verbruiken, ook zullen de tandwielen onnodig slijten. . Staan ze dan weer te ver van elkaar dan zal de spur het meestal begeven na enkele minuten doordat de tanden van beiden gewoon op elkaar inbijten en elkaar stuk trekken.

De goeie afstand is als ze stilstaan er een klein beetje speling opzit en als ze draaien bijna geen geluid maken. Als dit perfect is zullen beiden bijna nooit slijten. Goed afregelen is dus de boodschap en ben je niet zeker van je stuk vraag het dan even aan een kenner.

Wat met het aantal tanden dat er op de tandwielen staan, wel deze bepalen de versnelling dat de wagen zal hebben en dus ook de topsnelheid en de acceleratie. Op een kleinere piste zal men dus een kleinere pinion gebruiken en op een grotere piste zal men een grotere pinion gebruiken. Een grotere pinion of kleinere spur zal dus hogere topsnelheid geven en een kleinere pinion en grotere spur zal dus lagere topsnelheid geven maar meer acceleratie.

Wanneer is dit nu de juiste? Wel hier is het antwoord simpel, met de combinatie dat de wagen het snelste is op de piste ( dus niet enkel op het rechte stuk ) en de motor niet te warm loopt. Laat u in het begin dus zeker assisteren door een kenner.