Ackerman

Wat is ackerman en wat doet het?

Het Ackermann-principe houdt in dat de hoek van een voorwiel van een voertuig in een bocht 90 graden staat ten opzichte van een lijn naar een denkbeeldig punt dat in het verlengde van de achteras ligt, om te voorkomen dat de voorwielen in een bocht gaan wringen.

Simpel gezegd is ackerman de regeling die bepaald hoeveel het binnenste voorwiel dat de bocht neemt meer instuurt dan het buitenste voorwiel.

Hoe meer ackerman dus hoe meer het voorwiel dat de binnenbocht neemt meer instuurt dan het voorwiel dat de buitenbocht neemt hoe meer stuur en hoe agressiever de wagen zal insturen.

Hoe minder ackerman dus hoe minder dat het voorwiel dat de binnenbocht neemt minder instuurt dan het voorwiel dat de buitenbocht neemt hoe minder stuur en hoe rustiger of zelfs onderstuurd de wagen zal insturen.

Het ackerman effect word geregeld op de stuurinrichting en is dus verschillend voor elke wagen, het kan ook geregeld worden op de stuurblokken als deze voorzien zijn van meerder e gaatjes om de stuurstangen te monteren, sommige wagens hebben een vast ackerman effect en zijn dus niet regelbaar raadpleeg dus uw handleiding van uw wagen.

Niet genoeg ackerman zal resulteren dat de wagen minder zal sturen.
Teveel ackerman zal resulteren dat de wagen teveel stuur zal krijgen en het achterste van de wagen zal onstabiel worden in de bocht.