Camber

"Camber" is kortweg gezegt hoe schuin de wielen staan.
Stel het u even voor wat er gebeurd met de buitenste band als je de bocht in gaat, de wagen duwd op het buitenste wiel door de krachten die ontstaan als men de bocht instuurt en doordat de wagen dan gaan overhellen zou de band niet optimaal op de grond komen te staan waardoor gripverlies zou ontstaan.
Om dit tegen te gaan en de grip optimaal te houden zet men het wiel onder een hoek genoemd "Camber".
Overdrijf niet met het aantal graden Camber of de grip verminderd terug en u krijgt abnormale slijtage op de band.

Hoe meten we camber

Er bestaan natuurlijk "Camber Gauge" zeg maar camber meter.
Men kan de camber veranderen door aan de camber links te draaien ( korter of langer maken )

Er bestaat ook de "Quick Camber Gauge" waar men beperkt is in camber graden maar wel makkelijker om vlug de aanpassing te doen.

Een goede start is vooraan 1° negatieve camber en achteraan 1.5° negatieve camber.
Afhankelijk van andere afstellingen zal de ze verschillen om een optimaale wegligging te krijgen.

Tip: on een juiste waarde te meten moet men voor het aflezen de wagen even door de veringen duwen.

Hoe regelen we camber

Men kan de camber veranderen door aan de camber links te draaien ( korter of langer maken )
De camberlink zit boven de armen en de cardan hij is regelbaar door middel van een steeksleutel.