Het diff

Laten we even het diff onder de loop nemen.

Het diff dient er voor te zorgen dat beide wielen een onafhankelijk toerental kunnen aannemen als de wagen door de bocht gaat zonder dat er kracht verloren word op de aandrijving en dit zo vloeiend mogelijk.

Als men dus spreekt van een krakend of stroef diff dan is der dus iets mis met het binnewerk.

Wat zit er nu binnen in een balldiff?

Binnenin vinden we in het middelste gedeelte ( meestal het tandwiel met een aantal gaatjes in mooi in een cirkel )12 of 14 grote bolletjes naargelang de uitvoering van het diff alsook 2 grote ringen die op de bolletjes langs beiden kanten komen te zitten. We vinden ook een veer en een spanvijs, rond die spanvijs zitten nog een 2 kleine ringen met ongeveer 6 kleine bolletjes.

Het diff moet zodanig gemonteerd en aangespannen zijn dat het vlot werkt zonder door te slippen, als het diff verkeerd aangespannen is zullen alle onderdelen die op elkaar draaien ( ringen en bolletjes ) zeer vlug slijten en binnen de kortste tijd zal het diff zijn nut verdwijnen.

Als men nu spreekt van een krakend diff dan betekend dit dat de bolletjes binnenin doorgeslipt hebben en er platte kanten aanzitten ( niet zichtbaar met het blote oog ).

Als men spreekt van een stroef diff dan betekend dit dat de spanvijs veel te hard aangespannen is en zal het diff zijn werking niet meer volbrengen.

Bij een krakend diff zal men het diff dus uit de wagen moeten nemen en alle bolletjes en ringen moeten vervangen door nieuwe en bij voorkeur gebruiken we carbide of ceramic bolletjes want deze zijn harder en lopen dus veel vlotter en zullen de werking van het diff dus ten goede komen.

Allereerst halen we het diff uit elkaar verwijderen we de oude bolletjes en ringen en reinigen alle onderdelen grondig.
Vervolgens nemen we de nieuwe ringen en met een klein beetje wit vet plaatsen we deze op de buitenste stukken van het diff ( de outdrive ).
We nemen dan de spanvijs en doen er 1 kleine ring over ( trust ring ) vervolgens doen we zwart vet over de ring en plaatsen we er de kleine bolletjes in ( trust balls ) vervolgens doen we de tweede trust ring over de vijs en vergeten de veer niet ( diff spring ) want deze zorgt ervoor dat we de gepaste spanning kunnen verkrijgen op het diff. Deze steken we nu door de juiste ( mis niet van kant dus ) outdrive.

De grote bolletjes ( diff balls ) smeren we lichtjes met wit vet in door eerst een kleine hoeveelheid wit vet op ons hand te doen en vervolgens de diff balls in te rollen, deze steken we dan ook in het grote tandwiel en we monteren daarna het diff tezamen. Let op: we spannen de schroef aan die het diff tezamen houd tot het nog steeds soepel draait maar niet meer doorslipt. Hoe doen we dat? We nemen een outdrive in een hand tezamen met het tandwiel en draaien met de andere hand aan de andere outdrive, als deze niet doorslipt en het diff draait vlot als men enkel de beide outdrives in tegenovergestelde richting draait dan staat het diff goed geregeld. We steken het echter nog niet in de wagen want het diff moet nog ingelopen worden om een langere levensduur te bekomen.

Om de diff in te lopen hebben we iets nodig dat tussen de sleuven van de outdrive past ( vb: 1.5mm inbus sleutel ) en een boormachine op batterijen. We steken het diff met een outdrive klem in de kop van de boormachine zodat de andere outdrive waar de spanschroef inzit vrij blijft en deze houden we tegen van meedraaien met ons hulpstuk, we zetten de boormachine op een redelijke maar niet te hoge toerental en doen ze 20sec rechts en 20sec links draaien, daarna draaien we de spanvijs van het diff 1/16de toer aan en herhalen de 20sec rechtsdraaien en 20sec links draaien met de boormachine. Dit herhalen we meerdere malen ( ongeveer 10 keer ) tot het diff ingelopen is.

Wat gebeurt er nu met het diff, wel het is simpel de diffrings worden ingewerkt door de fiff balls en moesten we dit niet doen en gewoon de diff monteren, testen en in de wagen steken dan komt na een paar ronden rijden de diff te los te zitten en gaat deze doorslippen met als gevolg dat er platte kanten aan de diff balls komen en men dus weer met een krakend en slecht werkend diff zit.

Het diff is ook verantwoordelijk voor de grip op de achterwielen als de wagen door de bocht gaat dus een slecht werkend diff zal resulteren in slechter rijgedrag.

Wat zit er in een Geardiff?

Hier vinden we tandwielen en olie terug, de werking is hetzelvde als het balldiff maar heeft minder onderhoud nodig en zal beter zijn werking behouden.
Het voordeel van de olie hier is dat we diktes van olie kunnen gebruiken om de werking van het diff te bepalen.
- Dikkere olie zal meer stuur geven als we gas geven maar minder grip en stabiliteit acheraan.
- Dunnere olie zal dan weer meer grip en tabiliteit achteraan geven maar minder stuur bij het uitkomen van de bocht als we op de gas gaan.

Tip : Als je van olie veranderd in het diff monteer dan ook liefst een nieuwe dichtingsring dat het diff niet lekt anders verliest het zijn gewenste effect.