Voorwoord

Het deel over afstelling is gemaakt om nieuwe rijders wegwijs te maken in het RC-gebeuren en andere rijders te ondersteunen in hun sport. U zal hier veele engelse thermen en uitsprken tegen komen maar we zullen trachten dit zo veel mogelijk uit te leggen in simpele taal dat elke beginner begrijpt.

De meest voorkomende vraag is “ welke wagen moet ik kopen?” , wel de keuze is aan u maar realiseer u dat als je een tijdje aan het rijden bent en u verbeterd in uw rijkunsten dat u zal willen deelnemen aan races en dan zal uw wagen moeten voldoen aan de reglementen van de klasse waar u in deelneemt.

Bij YellowRacing volgen we de klasses van onze Federatie ERCCF zoals steeds meer clubs doen en dat heeft als voordeel dat u dan in verschillende clubs dezelfde reglementen krijgt en u als rijder niet telkens ander materiaal nodig hebt om te kunnen deelnemen.

Even een woordje uitleg over de klasses.

- M-Chassis : zeer goedkope klasse daar er met de motor mag gereden worden die meegeleverd word bij de wagen zelf alsook de regelaar die meegeleverd word is goed genoeg om deel te nemen.

- 1/10 540 Stock : klasse voor wagens schaal 1/10de zowel 2wd als 4wd beperkt op de mabuchi motor, ideaal voor de beginnende rijder tot gevorderde daar men aan deze wagens meer kan afstellen.

-1/10 Touring Stock : klasse met BL motoren maar ook beperkt tot 17.5T en dus meer geschikt voor gevorderde rijders tot expert rijders.

Voor meer info kom gerust eens langs.

Laten we het dan eens hebben over de afstelling.
De afstelling van de wagen is zeer belangrijk voor het rijgedrag, het is immers de kunst om bij het racen snelle ronden af te leggen dus dit wil zeggen dat de wagen op alle stukken van de piste snel moet zijn.
Snel zijn op het rechte stuk alleen zal niet volstaan om de race te winnen.
Wie dus denkt dat hij er van afkomt met een zwaardere motor te steken en de beste batterijen heeft het goed mis.
Inderdaad het materiaal zal wel iets doen aan de snelheid van de wagen maar wie zijn wagen niet kan afregelen zal altijd moeten onderdoen voor rijders die dit wel onder de knie hebben.
Daarom dat we deze pagina gemaakt hebben om u te laten kennis maken met thermen en woorden die gebruikt worden bij het afregelen van de wagen, alsook waar u moet op letten bij het onderhoud want ook het onderhoud is zeer belangrijk.
Alles draait om hoe het gewicht van de wagen druk zal geven naar de banden toe, Stel u voor dat u gas geeft met de wagen wat gebeurd er dan met dat gewicht?
De wagen zal achterover hellen en zo druk zetten op de achterbanden, dit zal resulteren dat de achterwielen meer grip zullen krijgen dan de voorwielen, is het probleem dat je nu niet meer kan sturen dan spreken we over onderstuur bij het uitkomen van de bocht terwijl we op de gas gaan, het is nu aan de rijder om zijn wagen bij te regelen zodat hij terug stuur krijgt als hij de bocht uitkomt en ondertussen op de gas gaat.
Wat moet ik nu doen denkt u?
Wel we kunnen u alles uitleggen op de site maar op het einde zal ervaring het enige zijn dat u het meeste kan helpen dus stel ik voor om langs te gaan bij een cub en daar om raad en daad te vragen.