Veringen

Wat doen de veringen?

Veringen zijn in de eerste plaats bedoeld om het wiel zoveel mogelijk contact te laten houden met de ondergrond.
Er zijn veel instellingen die kunnen gdaan worden aan de veringen:

- De olie in de demper kunt u kiezen voor dikkere of dunnere ( vloeibaarder ).
- De piston in de demper is voorzien van gaatjes en u kunt kiezen voor meer of minder gaatjes.
- De positie van de vering op de arm onderaan of bovenaan op de "shock tower"

De veer

U kunt kiezen voor een hardere of zachtere veer en deze zijn meestal gemerkt door een kleurencode of een waarde .

hardere veer - Maakt de wagen directer
- De wagen reageerd sneller op richtingsveranderingen
- Best te gebruiken op pistes met veel grip en zeer vlakke ondergrond.
- Gaat griprol tegen
zachtere veer - Maakt de wagen minder direct
- Beter voor pistes met minder grip en en lange grote bochten
- Wertkt griprol in de hand en de wagen zal lomer aanvoelen

Tip : Span nooit een veer op om ze harder te maken !!!

Demper olie

De dikte van de olie in de demper maakt dat de demping soepelder of stugger word, deze olie word dan ook met waarden van de viscositeit.

Dikkere olie - Trager op en neer gaan van de demping
- Tragere verplaatsing van het gewicht van de wagen
- De wagen word stabieler op hoge snelheden
- Beter op zeer vlakke pistes
- De wagen kan niet goed om met het snelle bochtenwerk ( chicanes )
Dunere olie - Sneller op en neer gaan van de demping
- Snellere verplaatsing van het gewicht van de wagen
- De demping reageerd sneller zodat de wielen beter de ondergrond volgen.
- Beter bij pistes met oneffenheden.

De piston

Hoe meer gaatjes in de piston of hoe groter deze zijn hoe zachter de demping word.
Hoe minder gaatjes in de piston of hoe kleiner deze zijn hoe harder de demping word.

Zachtere demping - Meer grip
- Meer chassis rol
- Minder Bochtensnelheid
Hardere demping - Minder grip
- Minder chassis rol
- Meer bochtensnelheid

Stand van de veringen

We beginnen met waar de veringen onderaan gemonteerd zitten op de arm.
Met dezelvde veer en olie in de demper zal :
- Verder van het chassis gemonteerd zal een hardere veer en demping geven.
- Dichter bij het chassis gemonteerd zal een zachtere veer en deming geven.

Waar de vering bovenaan de "shock tower" gemonteerd zit zijn er meerdere posities mogelijk.
- De veer rechter monteren zal de veer iets harder maken, iets minder zijdelinkse grip geven maar de wagen zal directer aanvoelen.
- De veer platter monteren zal de veer iets zachter maken, meer zijdelinkse grip geven en deze zal makkelijker te rijden zijn maar minder snel door de bochten.