Wielbasis

Men kan de wielbasis van de wagen aanpassen door middel van shims te versteken.


Hiermee brengt men de voorste of achterste wielen een paar mm naar voor of naar achter, men kan dus de afstand tussen de voorste en achterste as van de wielen verlengen of verkorten maar er zijn ook nog andere mogelijkheden.
Men kan zo ook beide assen zo ver mogelijk naar achteren zetten zodat er meer gewichtsverdeling op de voorste wielen komt te staan en men kan ook beide assen zover mogelijk naar voor plaatsen zodat er meer gewichtsverdeling op de achterste wielen komt te staan.
Er zijn dus vele mogelijkheden.

Wat heeft dit nu voor effect?

Zeer eenvoudig uitgelegd hoe meer gewicht er op de wielen komt hoe meer grip die zullen krijgen.
Dus stel voor dat men alle assen zover mogelijk naar achteren zet dan zal er meer gewicht naar voor komen te liggen en zal de wagen iets meer stuur krijgen op alle momenten van het rijden en meer grip achteraan krijgen.
Doet men nu het omgekeerde en alle assen zover mogelijk naar voor zetten dan zal er meer gewicht komen op de achterste wielen en zal de wagen meer grip achteraan krijgen en dus bij gevolg iets minder stuur..

Men kan ook de wielbasis verkorten, dit zal resulteren in een wagen die iets korter zal draaien maar minder stabiel zal zijn bij hogere snelheden en agressiever zal rijden, maakt men de wielbasis nu echter langer dan zal de wagen stabieler worden maar ook minder kort kunnen draaien en rustiger rijden.